0523-794092

השפעת ויטמין C על ויטמין B12

דרגו מאמר זה
(1 Vote)

האויב המושבע של ויטמין B12: ויטמין C! נו, באמת.

זה התחיל כאשר קיבלתי תגובה לדף "רפואה כמוסה: הכוח האמיתי של ויטמין" באתר שלי: התחושה שדמי מתחיל להתחמם... הקיטור העולה לראשי... התדהמה... הזעקה הדון-קישוטית המתפרצת... ושוב אני נאלץ להילחם באיזו טחנת רוח קטנה בקצה העולם.

"הי, אני הופתעתי לקרוא לאחרונה בירחון של ביה"ח רמב"ם כי מינון גבוה של ויטמין c פוגע במאגרי ויטמין b12 ואכן אני צרכתי 1000 מ"ג ויטמין c ביום והגעתי למצב של זריקות .b12 ג'..."

"הירחון של בית החולים רמב"ם". השם נושא אתו אווירה של מבצר המדע והאמת הרפואית. כל מה שכתוב שם, ודאי נבדק ונכתב על פי הממצאים המחקריים המעודכנים ביותר. בניגוד לזה, קוראים יקרים, אפרוש לפניכם דעה מנומקת מפיו של הדיוט, אבל הדיוט שחוקר בעצמו דברים, ולא תמיד סומך על מומחי מבצרים.

---------------------------------------------------------

אתר האינטרנט, הספרייה הרפואית הלאומית של ארה"ב, של ה-National Institutes of Health, מכיל בתוכו יותר מ- 17 מיליון ציטוטים, שנלקטו מתוך כחמשת אלפים כתבי עת מסביב לעולם, ושהתפרסמו משנות ה-50 של המאה העשרים ועד היום. ייתכן שלכותב המאמר הנ"ל יש מקורות מידע טובים יותר, ואם כן, אוריד בפניו את כובעי.

כדי לברר אם ויטמין C אכן פוגע במאגרי ה-B12, הכנסתי את המילים "B12 ascorbic acid" לתיבת החיפוש של הספרייה, עם הגבלה למילים המופיעות בכותרות או בתקצירים של המחקרים במאגר. החיפוש החזיר לי 134 ערכים. עברתי ביניהם וקראתי את כל הציטוטים הרלוונטיים. (הערה: לציטוטים בספרייה ממאמרים שהופיעו לפני שנת 1974, אין תקצירים, ולכן לא הייתה לי אפשרות לראות מה בדיוק נאמר בהם.) השתמשתי גם במקורות נוספים באינטרנט ובספרים שיש לי בבית. הסיפור הוא כלהלן:

בשנת 1974, פרסמו הרברט וג'יקובס מאמר ב"כתב העת של ארגון הרופאים האמריקא (JAMA)י" היוקרתי: "ההרס של ויטמין B12 על ידי חומצה אסקורבית [ויטמין C]". חוקרים אלה הדגירו בליל הומוגני של ארוחה בטמפרטורה של 37 מעלות צלזיוס במשך 30 דקות, כדי לחקות את התנאים בקיבת האדם. הם הוסיפו רמות שונות של ויטמין C לבליל, ודיווחו: "מינונים גבוהים של ויטמין C, המצוי כתרופה ביתית נגד ההצטננות המצויה, הורסים כמויות ניכרות של ויטמין 12B, כאשר נצרכים עם האוכל."

לדעתי, חבריי, זהו - ותו לא. אין מחקרים וממצאים נוספים המעידים על כך שוויטמין C פוגע ב- 12B, אבל כנראה, זה היה מספיק. איש שמע מפי רעהו, אחד השמיע לעשרה, עשרה השמיעו לאלף, והשמועה התפשטה כמו וירוס בקרב אוכלוסייה בלתי מוגנת, והדבר התגלגל, יותר משלושים שנה לאחר מכן, לירחון של בית החולים רמב"ם. וכמו בסיפור על דיג דג, בו הדג גדל כל פעם שהסיפור מסופר, ויטמין C הורס לא רק את ויטמין 12B המלווה אותו בקיבה, אלא הוא כבר פוגע במאגרי ה- 12B בגוף (מאגר מלא של ויטמין זה מספיק לחצי שנה, בטרם יופיעו מחסור).

כאשר עיתון מתנצל ביום שני על טעות שהופיעה בכותרות העיתון של יום שישי, ההתנצלות מופיעה ביום שני בעמוד תשע עשרה למטה באותיות קטנות, ולכן הטעות מתקיימת בדעת הציבור. בדומה לכך, הדעה של הרברט וג'יקובס שמרה על הקסם שלה, אף על פי שכבר שנתיים לאחר מכן, בשנת 1976 ב-"כתב העת האמריקאי לתזונה קלינית (AJCN), ושוב בשנת 1979 ב-JAMA, ניומרק ועמיתיו פרסמו תוצאות סותרות. מטרתם המפורשת של ניומרק ועמיתיו הייתה לבדוק את ממצאיהם של הרברט וג'יקובס, כנדרש לפי המתודה המדעית, לפני קבלת ממצאי מחקר כדברי אמת. מבנה הניסוי היה זהה, והדבר היחיד שהם ביצעו בצורה שונה, היה שהם השתמשו בכלי מדידה משוכללים ואמינים יותר. הם סיכמו: "לחומצה אסקורבית, המוספת לארוחות, לא היה אפקט פוגעני על תוכן ויטמין 12B בארוחות, בניגוד לתוצאות שהם [הרברט וג'יקובס] פרסמו." בגוף המאמר, מפרט ניומרק את ממצאיו בצורה משכנעת ביותר.

מאז פרסום מחקרים אלה, התחרות היא חד-צדדית. כל אזכור של הנושא בספרות המדעית, לפחות מה שאני מצאתי, כל מחקר נוסף, מציין שאין התנגשות בין שני הוויטמינים. לפניכם סקירה מקוצרת בעניין:

1. ואטסון, 1982: "מחקרים על שמירת מאגרי ויטמין 12B בגוף השלם של אנשים בריאים, הנוטלים שני גרם ליום של ויטמין C, מראים שאין ראיות בעלות משמעות לכך שמאגרי ויטמין B12 נהרסים."

2. ריברס, 1999: "... הקונצנזוס מתוך הספרות הרחבה בנושא, הוא שההשפעות השליליות הללו [ביניהן, הרס ויטמין 12[B אינן מתרחשות אצל אנשים הצורכים כמויות של ויטמין C הנמדדות בגרמים."

3. סיימון והודס, 1999: "רמות של חומצה אסקורבית בדם לא היו מיוחסות לרמות ויטמין 12B בדם, או לסממנים של חסר בוויטמין 12B, או לשכיחותן של אבנים בכליות..."

לסיכום, ויטמין C אינו פוגע במאגרי ויטמין 12B, (למעשה, אף מחקר מעולם לא טען כך, למיטב ידיעתי), ואף אינו הורס אותו במערכת העיכול. כיום, הפך להיות מאוד פופולרי לדבר על הסכנות הכרוכות בנטילת ויטמינים ותוספים אחרים, ורוב הדיבורים הנם ברמת האחריות וההגינות המדעית, בדומה למאמר הנדון של ירחון בית החולים רמב"ם. הסתכלו בירחון הבא בעמוד תשע עשרה למטה. אולי תופיע שם התנצלות.

יש לי שאלה אחרת. האם בין הנשים הקוראות את המאמר הזה, יש מישהי מכן שקיבלה מרשם לגלולה למניעת היריון מרופא, שיחד עם המרשם, ציין שהגלולה פוגעת במאגרי ויטמין 12B בגוף? הייתכן? בדבר הזה יש הסכמה בין המחקרים, שפגיעה כזאת אכן מתרחשת. (דרך אגב, הגלולות פוגעות במלאי רוב ויטמיני B ובוויטמין C, וגם במלאי המינרל, אבץ. לו הרופאים היו דורשים שמטופלותיהם יטלו מולטי-ויטמין/מינרלים יחד עם הגלולה, חלק מתופעות הלוואי הלא נעימות של הגלולות היו נמנעות.)

נ.ב. 1000 מ"ג ויטמין C ליום, זה לא "מינון גבוה". בכלל לא.

למרות שדון קישוט הוא קטן, וטחנת הרוח היא גדולה, לפעמים האמת רוכבת עם דון.

המשך המאמר

 

 

תגובות

  • בעלי הפסיק לנחור!

    אני מרגישה שאני ישנה יותר עמוק וקמה בבוקר עם קצת יותר אנרגיה, אבל בעלי? אחרי עשרות שנים, הוא הפסיק לנחור! גם החלומות הרעים שלו נעלמו...

    קרא עוד ...

Vitamin-c-banner

הרצאות וסדנאות באנר

לשחרר באנר