0523-794092

ויטמין C וויטמין B12 - המשך

דרגו מאמר זה
(0 הצבעות)

ויטמין C והשפעתו על ויטמין B12 (המשך)

א) תשובה מבי"ח רמב"ם לתגובתי למאמר (ראה חלק א')

ב) תשובתי לתשובתם

ג) תשובתם לתשובתי לתשובתם

ד) סיום

 
 
 .........................................
מרכז רפואי רמב"ם
המכון לפרמקולוגיה קלינית
האגף לרפואה פנימית
פרופ' נורברטו קריבוי, מנהל
הפקולטה לרפואה ע''ש רפפורט, הטכנין
 

 

26/6/2008
לכבוד
פרופ' ש. אידלמן
נציב תלונות הציבור
בית חולים רמב''ם
כאן
 
שלום רב
 
הנדון: תלונה של מר' דולב גילמור בגין כתבה שהופיעה בירחון "אדם" מספר 9
 
תודה מר' גילמור על תשומת הלב ועל הנקודה אותה הוא עלה.
לצערי איני יכול לתאר את כל המקרה מאחר ומחויב אנוכי לסודיות רפואית וצנעת הפרט.
 
איני פוסל את השימוש בויטמין C, למעשה המסר שאני מנסה להעביר לקורא  זוהי העובדה שאנשים הנוטלים ויטמין C במינונים גבוהים מעל 500 מג' ליממה למשך זמן ובנוסף הנם צמחוניים עליהם לבדוק לעתים קרובות יותר, את רמת הויטמין B12. יתכן שהייתי צריך להתמקד ספציפית יותר בדברי ההסבר.
 
מר' גילמור מתבסס על סקירה שפורסמה כחוברת ב2003 ונקראה
SAFE UPPER LEVELS FOR VITAMINS AND MINERALS – EXPERT GROUP ON VITAMINS AND MINERALS
 
מר' גילמור מבקש ציטוט של מקור, ברצוני להפנות אותו למאמר שפורסם ב
Am J Clin Nutr 2007; 85(suppl) 318-322
ברשותך אני אצטט באנגלית:
“ The adult reference intake for vitamin C is the range of 45-90 mg/d, an amount expected to prevent scurvy in a normal population. Much longer quantities of vitamin C are associated with gastrointestinal effects such as osmotic diarrhea, which occurs at intake of several grams. Maximum safe intakes are set at >1g….”
 עוד ציטוט
Effects such as these are reversible when the dose is lowered….”
 
כמו כן אני מעביר ציטוט אחר מ MICROMEDEX – 2008 (מקור מידע מקובל ברפואה)
3.5.1.E   Vitamin Cand Cyanocobalamin
1)  Interaction Effect: reduced amounts of cyanocobalamin available for serum and body stores 2)  Summary: Ascorbic acid in doses as low as 250 mg may destroy up to 81% of the cyanocobalamin in a moderate vitamin B12-containing meal, and up to 25% in a high vitamin B12-containing meal (Herbert & Jacob, 1974). The degree of destruction appears to be dependent on the various other ingredients in the meal, such as iron in moderate amounts and nitrates, which may counteract ascorbic acid's effect on cyanocobalamin. To diminish the possibility and magnitude of such destruction, it is suggested that ascorbic acid be taken two or more hours after meals. While ascorbic acid may still destroy a substantial amount of the normally excreted vitamin B12 and possibly lower vitamin B12 in serum and body stores, frank megaloblastic anemia would require megadoses of ascorbic acid ingested over several years. 3)  Severity: minor 4)  Onset: delayed 5)  Substantiation: probable 6)  Clinical Management: Ascorbic acid should be administered two or more hours after a meal or vitamin B12 supplements. 7)  Probable Mechanism: unknown
 
 
ידוע לנו מהספרות הרפואית שויטמין B12 בנוכחות של שלשולים כרוניים , אינו נספג וצמחונות בנוסף, הנם בעיה חמורה יותר. בספר לימוד של HARRISON מהדורה 16 בדף 406 נכתב שרק 50% או פחות נספג כשניתן ויטמין C במינון מעל 1ג'. כמו כן באותו ספר נכתב שקיימת הגברה של הפרשה של ויטמין C דרך הצואה והשתן במינונים מעל 1''ג.
 
שוב אני מבקש לציין שאינני פוסל את השימוש בויטמן C במינונים סבירים ומקובלים על פי הספרות. הדוגמא שניתנה היא באה כדי לדרבן את הצימחוניים הנוטלים ויטמינים ביין היתר C לבדוק רמת ויטמין B12 בתדירות גבוה יותר ולקחת ויטמין B12 בזמן.
 
בכבוד רב
  
פרופ' נ. קריבוי
 

שלום,
 
תודה על טיפולכם בעניין, ובמיוחד, רב תודות לד"ר קריבוי על כך שהוא השקיע מזמנו להשיב לי תשובה רצינית.
 
לאחר ששלחתי את תגובתי המקורית למאמר של ד"ר קריבוי, כתבתי מאמר מפורט יותר בנושא ויטמין C והשפעתו על B12. במאמר, התייחסתי למחקר Jacobs & Herbert, 1974, המובא על ידי ד"ר קריבוי, ובמכתבו הוא אישר לי שאכן מחקר זה משמש כאבן יסוד לדעה שוויטמין C גורם להרס של B12. במאמר שלי, שפורסם באתרי, הראיתי שממצאיהם של הרברט וג'קובס נשללו לחלוטין ומעבר לכל ספק כבר בשנת 1976, והבאתי מספר עבודות מחקר מהשנים שלאחר מכן. כולן אישרו את העובדה שאין לחשוש כלל וכלל מהרס B12 על ידי ויטמין C.
 
בעניין ספיגתו של ויטמין C:  גם אם זה היה נכון שבמינון מעל 1000 מ"ג, רק 50% נספגים, עדיין 500 מ"ג נספגים, ואם נאמר, למשל, שבמינון של 2000 מ"ג, רק 30% נספגים, הספיגה תהיה 600 מ"ג. (מספרים אלה מובאים כדוגמה בלבד ואינם מדוייקים). הספרים הרפואיים שד"ר קריבוי ציטט, אינם משקפים את ים העבודה המדעית שנעשתה על ויטמין C במשך 70 שנה, ולא את הצטברות הניסיון הקליני המעשי על עשרות אלפים של פציינטים, על ידי רופאים וחוקרים. בקיצור, נושא הוויטמין C הנו רחב ועמוק הרבה יותר ממה שמוכר וידוע בקרב הרפואה הקונבנציונלית באופן כללי.  הוכח, למשל, שספיגת הוויטמין C מתגברת מאוד אצל אנשים חולים, שמסוגלים לצרוך עשרות גרמים של ויטמין C בזמן שהם חולים, מבלי לפתח שלשול אוסמוטי - עובדה שמעידה על כך שהוא נספג. אין כאן המקום להאריך בנושא זה, ולכן אני מפנה אתכם שוב למאמרים באתר שלי על ויטמין C, ולספרי, "רפואה כמוסה: הכוח האמיתי של ויטמין C. 
 
כמרצה במכללות לרפואה טבעית, אשמח מאוד אם תזמינו אותי להעביר הרצאה בנושא ויטמין C, או בתוספי תזונה באופן כללי, ברמה מקצועית לאנשי מקצועות הרפואה במסגרת בית החולים.
 
בברכה,
דולב גילמור.
 

 ג)
מר גילמור הנכבד
התייחסותו של פרופ. קריבוי למכתבך הקודם היתה מקיפה ומעמיקה ולכן אינני רואה מקום לעיסוק והתכתבות נוספים בנושא.
אני מאחל לך בריאות,
פרופ.שמואל אידלמן
נציב פניןת הצבור
הקריה הרפואית רמב"ם

 ד) סיום. סוף סיפור.

כנראה, דון קישוט לא רק תוקף קירות, הוא גם מדבר אליהם.


 

ד"ר דולב גילמור, נטורופת, מתמחה לתזונה אורתומולקולרית, מומחה בנושא ויטמין

תגובות

  • שאלות

    בקשתי את תשובתו של ד"ר דולב ,מכיון שהוא בעל ידע גדול ואדם צנוע ,כשהוא לא יודע ,הוא פשוט אומר "אני לא יודע".

    עמית ה'

Vitamin-c-banner

הרצאות וסדנאות באנר

לשחרר באנר